Friday 29 May 2009

Persekitaran Lokasi Persembahan

Tempat letak kerita ajk Persembahan Padang dimana? Tandas udah udah diperbaiki? Ada berapa tandas boleh digunakan? Tempat Makan Peserta selepas Persembahan pada 25 Julai 2009 sudah dikenal pasti? Tempat penaruhan Prop dan Peralatan dimana? Khemah para peserta berhimpun sudah diaturkan? Lokasi penerimaan bekalan seperti Minuman dan Makanan sewaktu latihan sudah diketahui?

Khemah Perubatan Khemah Perubatan, Khemah Kesihatan, Khemah Bulan Sabit dimana dan berapa banyak?

Kenderaan peserta? Pengangkutan Peralatan?
Lokasi pihak yang akan memainkan efek 'Pancutan Air/Embun berwarna apa sudah di atur?

Semua persoalan tersebut harus di tangani bersama oleh semua AJK yang telah dilantik. Semua harus tahu jawapannya. Kalau belum tahu sila tanyakan dan dapatkan maklumannya. Jika diketahui belum sempat diuruskan, bererti kita kekurangan tangan, maka tangan saudara dan saudari sangat diharapkan agar sama membantu sambil mengambil inisiatif sendiri.

Di tahun lepas, tidak banyak masalah tentang orang ramai berebut makanan kerana kita ada Jawatankuasa bahagian Kesejahteraan yang telah mengambil inisiatif untuk menjaga tempat-tempat juadah makanan disediakan. Kawalan ditempat kawasan peserta dan peralatan juga mereka berjaya mengawal.

Cuma kerana secara tidak senghaja mereka mengambil inisiatif sendiri hingga turut mengawal orang ramai dikawasan peserta persembahan sedang junjung ziarah, perkara ini telah menimbulkan beberapa pertanyaan. Namun bagi kita, mereka telah berjasa dan berjaya melaksanakan beberapa tugasan yang pihak lain mungkin kurang lancar dalam mempastikan kelancaran.

Tempat yang paling sensetif ialah kawasan di mana Juruhebah sedang bercakap melalui mikrofon, tempat yang juga tidak boleh ada gangguan ialah kawasan teknisyen suara menjaga alat mixer dan perkakasan Alat Audio, kawalan pembesar suara dan yang paling penting ialah tempat dimana kabel-kabel bekalan letrik sedang disambung. Itulah di antara beberapa perkara yang sangat penting untuk diawasi sepanjang persembahan. Tugas-tugas ini biasanya tidak dapat diawasi oleh pihak lain kecuali terdiri dari AJK yang ditentukan.

SEMUA PIHAK DIHARAP DAPAT MENGAMBIL INISIATIF UNTUK MENANGANI BERSAMA PERKARA-PERKARA YANG TELAH DISEBUT TANPA MENANTI ARAHAN ATAU PETUNJUK PENGERUSI. !!!

SEKIAN

DARIPADA: PENGERUSI PERSEMBAHAN PADANG.

No comments: