Friday, 13 March 2009

KENAPA HIJAU SEBAGAI PIILHAN

Di petik dari Kertas - Kerja Pembentangan Dr. Haji Awang Harun:

HIJAU lambang Kesihatan, HIJAU lambang Udara dan Alam Sekitar yang Bersih dan HIJAU lambing pembangunan dan Kemajuan Pertanian sebagai sumber Ekonomi Mendiri.

Menurut informasi terbitan Faculty Universal Science of Colours (The Open International University for Complementary Medicines (OIUCM):

“Hari Jumaat sebenarnya amat relative dengan warna hijau. Samaada kita berpakaian hijau atau sekadar melihat dan menghayatinya, kita telah meningkatkan potensi tenaga hijau di dalam tubuh malah memberikan keseimbangan kepada diri agar bersatu dengan alam sepanjang hari yang kita lalui.

Oleh kerana warna bergetar menurut nilai ukurannya yang tersendiri, maka warna hijau bergetar pada tahap maksima pada hari Jumaat. Adalah didapati bahawa organ paru-paru dan jantung yang juga bergetar dengan nilai ukuran yang sama dengan warna hijau, maka hari Jumaat, pernafasan dan aktiviti jantung menjadi lebih stabil dan seimbang.

“Dengan memakai pakaian hijau pada hari Jumaat, ia akan memberikan kesan keseimbangan kepada kulit, selain meningkatkan tahap tenaga warna biru (dalam bentuk glukos) dan merah (oksigen di dalam darah).

Cahaya matahari pada hari Jumaat memberikan perbezaan spectrum di mana warna hijau didapati lebih mendominasi/menguasai. Ini dapat dikaji melalui tumbuh-tumbuhan, seperti fungsi bukaan-bukaan (liang stoma) pada dedaun dan batang kaktus yang lebih banyak pada hari Jumaat. Klorofil dan gerakan air pada batang dan daun juga semakin aktif manakala spectrum cahaya pelangi lebih jelas mendominasikan warna hijau.

  • Hari pertemuan – Pertembungan serentak air, karbon dioksida, oksigen dan nitrogen dalam tumbuhan (pada waktu puncak – Solat Jumaat)
  • Memakai pakaian hijau seumpama dinaungi dedaun yang kehijauan
  • Gabungan tenaga di antara manusia dalam rahsia fotosintesis tumbuhan
  • Rahasia keserentakan ketika berdoa
  • Kejiwaan yang syahdu”

Dengan Rasional yang dinyatakan di atas tadi maka PERSEMBAHAN PADANG tahun 2009 bagi Daerah Belait di cadangkan seperti berikut:

TAJUK: “BELAIT MAKMUR INDAH DAN HIJAU”


No comments: